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Louis Poulsen, Lampes Design Danoises
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PH SEPTIMA

Poul Henningsen, 1928

The PH Septima is regarded as one of Poul Henningsen’s most refined pendants. When exhibited for the first time as a prototype at the Danish Museum of Decorative Art (now Designmuseum Danmark) in 1928, the poetic piece was publically applauded. 

Based on the PH three-shade system, the glass crown has four extra shades inserted between the three basic shades - all seven produced in very delicate, but also strong, Italian borosilicate glass. 

The shades made of clear glass are treated to appear with alternate clear and frosted fields and are positioned so the frosted fields cover the clear fields underneath, allowing the shades to spread the light in a more diffused manner, while maintaining glare-free, downward directed light distribution. In addition, a neat round glass cup is placed at the top in order to prevent dust from falling into the lamp.

In 1931, a smaller PH Septima 4 was launched based on shade sizes from the PH 4/4 lamp, where the original PH Septima 5 is based on shade sizes from the PH 5/5. During the development of the PH Septima, Henningsen designed a metal version as well, but it never reached production. The drawings however formed the basis for the development of the PH Artichoke, designed around three decades later for the Langelinie Pavilion in Copenhagen. 

In the 40s, however, the esteemed PH Septima went out of production together with numerous other lamps at the time, due to the shortage of raw materials. In 2020, Louis Poulsen brings back Poul Henningsen’s sophisticated seven-shade glass crown, based on the PH Septima 5 with optimized suspension and enhanced glass for better endurance and stability.

PH Septima

Shades Clear glass with sandblasted fields. 

Legs Steel, brass metallised. 

Socket housing and canopy Satin polished brass, untreated. Please note that the untreated brass will change over time and develop a patina.

Cord length 3 m, White fabric w/wire. 

Light source 1 x E27

Dimension Ø50 x H40,5 cm


Poul Henningsen

Né à Copenhague, Poul Henningsen avait pour mère la célèbre actrice danoise Agnes Henningsen. Il n’a jamais obtenu son diplôme d’architecte, mais a étudié à l’école technique de Frederiksberg (Danemark) de 1911 à 1914, puis au Technical College de Copenhague (1914-1917).

Il a commencé à pratiquer l'architecture traditionnelle fonctionnaliste, mais au fil des ans, ses intérêts professionnels ont évolué pour se concentrer principalement sur l'éclairage, qui est ce qui le rend le plus célèbre. Il a également étendu son domaine d’activité à des domaines d’écriture, devenant journaliste et auteur. Pendant une courte période au début de la Seconde Guerre mondiale, il a été l’architecte en chef des jardins de Tivoli à Copenhague. Mais comme beaucoup d'autres créatifs, il a été contraint de fuir le Danemark pendant l'occupation allemande, puis est rapidement devenu un élément vital de la colonie danoise d'artistes vivant en Suède.

Sa longue collaboration avec Louis Poulsen a commencé en 1925 et a duré jusqu'à sa mort. À ce jour, Louis Poulsen bénéficie toujours de son génie. Poul Henningsen était également le premier rédacteur en chef du magazine d'entreprise «NYT». Le PDG de Louis Poulsen à l’époque, Sophus Kaastrup-Olsen, a offert le magazine à PH parce qu’il avait été licencié du journal danois pour lequel il travaillait (ses opinions étaient trop radicales).

Le travail de pionnier de Poul Henningsen sur les relations entre les structures lumineuses, les ombres, l’éblouissement et la reproduction des couleurs, comparé au besoin de lumière de l’homme, reste le fondement des théories lumineuses encore pratiquées par Louis Poulsen.