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Louis Poulsen, Lampes Design Danoises
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Louis Poulsen – PH ARTICHOKE BLACK – Poul Henningsen
Louis Poulsen – PH ARTICHOKE BLACK – Poul Henningsen

PH Artichoke Black

Poul Henningsen, 1958

The PH Artichoke pendant is an authentic design icon, an aesthetic and technical manifesto, one of the masterpieces of Danish designer Poul Henningsen. It diffuses a 100% glare-free light thanks to the 72 metal sheets arranged in 12 rows of 6 sheets each, precisely positioned so as to avoid any direct view on the light source. The suspension lamp gives off a beautiful and comfortable light, which illuminates the space and the lamp itself. The LED version offers an energy efficient version.

Louis Poulsen – PH ARTICHOKE BLACK – Poul Henningsen

The pendant illuminates any space with a 100% glare-free light due to the 72 leaves, which form 12 precisely positioned rows that hold six leaves each. The fixture ensures the light is distributed inwards as well as outwards, thereby emitting a beautiful and comfortable light. Moreover, the high quality of light is maintained in the energy efficient LED variant that creates the same renowned atmosphere around the pendant. 

Louis Poulsen – PH ARTICHOKE BLACK – Poul Henningsen

Materials Leaves: steel, Top shade: spun steel, Frame: steel, Suspension: aluminium – Cable 400 cm, white textile

Weight Min: 8,6 kg Max: 27,9 kg

Class Ingress protection IP20. Electric shock protection I w. ground.

PH Artichoke black Ø48 cm

Dimensions Ø48 x H49.7cm

Light source 1 x E27 or LED integrated 3000-1800K 41W DALI, phase dimming or wireless bluetooth (maximum distance between external driver and lamp: 20m)

Black – Ø48 cm

PH Artichoke black Ø60 cm

Dimensions Ø60 x H58cm

Light source 1 x E27 or dimmable LED 2700K (96W, 38 lumen/W) or 3000K (96W, 39 lumen/W)

Wiring The LED versions are available in DALI wired version and Bluetooth (maximum distance between external driver and lamp: 20m)

Black – Ø60 cm
from :

PH Artichoke black Ø72 cm

Dimensions Ø72 x H65cm

Light source 1 x E27 or dimmable LED 2700K (96W, 37 lumen/W) or 3000K (96W, 38 lumen/W)

Wiring The LED versions are available in DALI wired version and Bluetooth (maximum distance between external driver and lamp: 20m)

Black – Ø72 cm
from :

PH Artichoke black Ø84 cm

Dimensions Ø84 x H72cm

Light source 1 x E27 or dimmable LED 2700K (96W, 37 lumen/W) or 3000K (96W, 38 lumen/W)

Wiring The LED versions are available in DALI wired version and Bluetooth (maximum distance between external driver and lamp: 20m)

Black – Ø84 cm
from :

Poul Henningsen

Né à Copenhague, Poul Henningsen avait pour mère la célèbre actrice danoise Agnes Henningsen. Il n’a jamais obtenu son diplôme d’architecte, mais a étudié à l’école technique de Frederiksberg (Danemark) de 1911 à 1914, puis au Technical College de Copenhague (1914-1917).

Il a commencé à pratiquer l'architecture traditionnelle fonctionnaliste, mais au fil des ans, ses intérêts professionnels ont évolué pour se concentrer principalement sur l'éclairage, qui est ce qui le rend le plus célèbre. Il a également étendu son domaine d’activité à des domaines d’écriture, devenant journaliste et auteur. Pendant une courte période au début de la Seconde Guerre mondiale, il a été l’architecte en chef des jardins de Tivoli à Copenhague. Mais comme beaucoup d'autres créatifs, il a été contraint de fuir le Danemark pendant l'occupation allemande, puis est rapidement devenu un élément vital de la colonie danoise d'artistes vivant en Suède.

Sa longue collaboration avec Louis Poulsen a commencé en 1925 et a duré jusqu'à sa mort. À ce jour, Louis Poulsen bénéficie toujours de son génie. Poul Henningsen était également le premier rédacteur en chef du magazine d'entreprise «NYT». Le PDG de Louis Poulsen à l’époque, Sophus Kaastrup-Olsen, a offert le magazine à PH parce qu’il avait été licencié du journal danois pour lequel il travaillait (ses opinions étaient trop radicales).

Le travail de pionnier de Poul Henningsen sur les relations entre les structures lumineuses, les ombres, l’éblouissement et la reproduction des couleurs, comparé au besoin de lumière de l’homme, reste le fondement des théories lumineuses encore pratiquées par Louis Poulsen.