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Louis Poulsen, Lampes Design Danoises
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Louis Poulsen – PH5 Pendant – Poul Henningsen

New Pastel Colors

Louis Poulsen – PH5 Pendant – Poul Henningsen

PH5 & PH5 Mini Pendants

 Poul Henningsen, 1958

The PH5 pendant light was launched in 1958 as a run-of-the-mill product and no one suspected it would become the archetype of PH lamps and the best-selling lamp in Scandinavian design history.

Louis Poulsen – PH5 Pendant – Poul Henningsen
Louis Poulsen – PH5 Pendant – Poul Henningsen

Its success comes from its striking aesthetics, but also from the irreproachable quality of its light: thanks to the clever calculations of Poul Henningsen, the light emitted optimizes the power of the bulb without ever dazzling, whatever the position of the lamp. 

Louis Poulsen – PH5 Pendant – Poul Henningsen
Louis Poulsen – PH5 Pendant – Poul Henningsen

To bring artificial light closer to natural light, Poul Henningsen added small lampshades with red and blue interiors to reinforce the extremes of the light spectrum. Finally, to take into account the variable shape of the bulbs, he added a screw system to optimize their vertical positioning.

Louis Poulsen – PH5 Pendant – Poul Henningsen
Louis Poulsen – PH5 Pendant – Poul Henningsen

The name of the PH5 pendant comes from the 50 cm diameter of its main shade. The PH5 Mini pendant, with a 30 cm diameter shade, appeared in 2017.

Louis Poulsen – PH5 Pendant – Poul Henningsen

For the presentation of PH5, Poul Henningsen said: “After 33 years of basically Christian behaviour I have converted to Islam in my relationship to the manufacture of incandescent bulbs. For a generation I have believed that consideration for the consumer and common sense would prevail, but now I have become a fatalist. I have accepted fate, and with Louis Poulsen´s permission I have designed a PH fixture which can be used with any kind of light source, Christmas lights and 100 W metal-filament bulbs. Although a fluorescent tube would be too much to ask in the existing form!”.

Louis Poulsen – PH5 Pendant – Poul Henningsen

PH5 Pendant Ø50 x H26,7 cm – light source 1 x E27 

PH5 Mini Pendant Ø30 x H16,3 cm – light source 1 x E14 

Materials spun aluminium

Cord 3 meters, textile – canopy included

Classic White

PH5 (Ø50cm) Classic White

PH5 Mini (Ø30cm) Classic White

Modern White

PH5 (Ø50cm) Modern White

PH5 Mini (Ø30cm) Modern White

Monochrome White

PH5 (Ø50cm) Monochrome White

PH5 Mini (Ø30cm) Monochrome White

Monochrome Black

PH5 (Ø50cm) Monochrome Black

PH5 Mini (Ø30cm) Monochrome Black

Monochrome Pale Rose

PH5 (Ø50cm) Pale Rose

Monochrome Oyster Grey

PH5 (Ø50cm) Oyster Grey

Pastel Blue / Pale Rose / Peach

PH5 (Ø50cm) Pastel Blue / Pale Rose / Peach

Pastel Oyster Grey / Blue / Pink

PH5 (Ø50cm) Oyster Grey / Blue / Pink

Monochrome Bleue

PH5 (Ø50cm) Monochrome Blue

PH5 Mini (Ø30cm) Monochrome Blue

Hues of Blue

PH5 (Ø50cm) Hues of Blue

PH5 Mini (Ø30cm) Hues of Blue

Hues of Orange

PH5 (Ø50cm) Hues of Orange

PH5 Mini (Ø30cm) Hues of Orange

Hues of Green

PH5 (Ø50cm) Hues of Green

PH5 Mini (Ø30cm) Hues of Green

Hues of Red

PH5 (Ø50cm) Hues of Red

PH5 Mini (Ø30cm) Hues of Red

Hues of Grey

PH5 (Ø50cm) Hues of Grey

PH5 Mini (Ø30cm) Hues of Grey

Copper

PH5 (Ø50cm) Copper

PH5 Mini (Ø30cm) Copper

Untreated Brass
(take patina over time)

PH5 (Ø50cm) Untreated Brass

PH5 Mini (Ø30cm) Untreated Brass

Poul Henningsen

Né à Copenhague, Poul Henningsen avait pour mère la célèbre actrice danoise Agnes Henningsen. Il n’a jamais obtenu son diplôme d’architecte, mais a étudié à l’école technique de Frederiksberg (Danemark) de 1911 à 1914, puis au Technical College de Copenhague (1914-1917).

Il a commencé à pratiquer l'architecture traditionnelle fonctionnaliste, mais au fil des ans, ses intérêts professionnels ont évolué pour se concentrer principalement sur l'éclairage, qui est ce qui le rend le plus célèbre. Il a également étendu son domaine d’activité à des domaines d’écriture, devenant journaliste et auteur. Pendant une courte période au début de la Seconde Guerre mondiale, il a été l’architecte en chef des jardins de Tivoli à Copenhague. Mais comme beaucoup d'autres créatifs, il a été contraint de fuir le Danemark pendant l'occupation allemande, puis est rapidement devenu un élément vital de la colonie danoise d'artistes vivant en Suède.

Sa longue collaboration avec Louis Poulsen a commencé en 1925 et a duré jusqu'à sa mort. À ce jour, Louis Poulsen bénéficie toujours de son génie. Poul Henningsen était également le premier rédacteur en chef du magazine d'entreprise «NYT». Le PDG de Louis Poulsen à l’époque, Sophus Kaastrup-Olsen, a offert le magazine à PH parce qu’il avait été licencié du journal danois pour lequel il travaillait (ses opinions étaient trop radicales).

Le travail de pionnier de Poul Henningsen sur les relations entre les structures lumineuses, les ombres, l’éblouissement et la reproduction des couleurs, comparé au besoin de lumière de l’homme, reste le fondement des théories lumineuses encore pratiquées par Louis Poulsen.