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Louis Poulsen, Lampes Design Danoises
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Louis Poulsen – PH ARTICHOKE STEEL – Poul Henningsen

PH Artichoke

Stainless Steel
Poul Henningsen, 1958

Over 50 years ago Poul Henningsen imagined the PH Artichoke and nowadays it is considered to be a classical masterpiece that has now its place in many interiors, private and public. The structure is made of twelve steel arches. On this structure PH placed 72 copper “leaves” in twelve circular rows with six blades in each row. 

Louis Poulsen – PH ARTICHOKE STEEL – Poul Henningsen
Louis Poulsen – PH ARTICHOKE STEEL – Poul Henningsen

Because each row is staggered from the previous, all 72 leaves are able to “cover for each other”. This design allows viewing the fixture from any angle without being able to see the light source located in the center of the PH Artichoke. The original PH Artichokes were developed for a restaurant in Copenhagen called the Langelinie Pavilion, and they are still hanging there today.

Louis Poulsen – PH ARTICHOKE STEEL – Poul Henningsen
Louis Poulsen – PH ARTICHOKE STEEL – Poul Henningsen

Materials Leaves: Punched copper, laser cut stainless steel or punched steel. Top shade: White, spun steel. Frame: High lustre chrome plated, laser cut steel. Suspension: High lustre chrome plated, spun aluminium.
Weight Min: 4.8 kg Max: 27.8 kg

Class Ingress protection IP20. Electric shock protection I w. ground.

Louis Poulsen – PH ARTICHOKE STEEL – Poul Henningsen

PH Artichoke steel Ø48 cm

Dimensions Ø48 x H49.7cm

Light source 1 x E27 or LED integrated 3000-1800K 41W DALI, phase dimming or wireless bluetooth (maximum distance between external driver and lamp: 20m)

Stainless steel – Ø48 cm
from :

PH Artichoke steel Ø60 cm

Dimensions Ø60 x H58cm

Light source 1 x E27 or dimmable LED 2700K (96W, 38 lumen/W) or 3000K (96W, 39 lumen/W)

Wiring The LED versions are available in DALI wired version and Bluetooth (maximum distance between external driver and lamp: 20m)

Stainless steel – Ø60 cm
from :

PH Artichoke steel Ø72 cm

Dimensions Ø72 x H65cm

Light source 1 x E27 or dimmable LED 2700K (96W, 37 lumen/W) or 3000K (96W, 38 lumen/W)

Wiring The LED versions are available in DALI wired version and Bluetooth (maximum distance between external driver and lamp: 20m)

Stainless steel – Ø72 cm
from :

PH Artichoke steel Ø 84 cm

Dimensions Ø84 x H72cm

Light source 1 x E27 or dimmable LED 2700K (96W, 37 lumen/W) or 3000K (96W, 38 lumen/W)

Wiring The LED versions are available in DALI wired version and Bluetooth (maximum distance between external driver and lamp: 20m)

Stainless steel – Ø84 cm
from :

Poul Henningsen

Né à Copenhague, Poul Henningsen avait pour mère la célèbre actrice danoise Agnes Henningsen. Il n’a jamais obtenu son diplôme d’architecte, mais a étudié à l’école technique de Frederiksberg (Danemark) de 1911 à 1914, puis au Technical College de Copenhague (1914-1917).

Il a commencé à pratiquer l'architecture traditionnelle fonctionnaliste, mais au fil des ans, ses intérêts professionnels ont évolué pour se concentrer principalement sur l'éclairage, qui est ce qui le rend le plus célèbre. Il a également étendu son domaine d’activité à des domaines d’écriture, devenant journaliste et auteur. Pendant une courte période au début de la Seconde Guerre mondiale, il a été l’architecte en chef des jardins de Tivoli à Copenhague. Mais comme beaucoup d'autres créatifs, il a été contraint de fuir le Danemark pendant l'occupation allemande, puis est rapidement devenu un élément vital de la colonie danoise d'artistes vivant en Suède.

Sa longue collaboration avec Louis Poulsen a commencé en 1925 et a duré jusqu'à sa mort. À ce jour, Louis Poulsen bénéficie toujours de son génie. Poul Henningsen était également le premier rédacteur en chef du magazine d'entreprise «NYT». Le PDG de Louis Poulsen à l’époque, Sophus Kaastrup-Olsen, a offert le magazine à PH parce qu’il avait été licencié du journal danois pour lequel il travaillait (ses opinions étaient trop radicales).

Le travail de pionnier de Poul Henningsen sur les relations entre les structures lumineuses, les ombres, l’éblouissement et la reproduction des couleurs, comparé au besoin de lumière de l’homme, reste le fondement des théories lumineuses encore pratiquées par Louis Poulsen.