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Louis Poulsen, Danish Design Lighting

Danish Design 🇩🇰

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PH 3½-2½ Table lamp

Poul Henningsen, 1928

The PH3 ½-2 ½ Table lamp was designed in 1928 and is one of many development projects undertaken by Poul Henningsen in connection with the development of his world-famous three-shade system. 

This beautiful table lamp is based on Poul Henningsen's original drawings, and comes with the first type of shade holder, with adjustment screws. The top metal shade has a rolled edge, a decorative and stabilising feature that makes the shade appear thicker than the actual material. 

The two bottom shades are made of mouth-blown opal glass. The Danish designer Poul Henningsen found that this combination utilises the light source more efficiently, directing the light downwards due to the reflection from the white inner surface of the top shade. 

The frame of the PH3 ½-2 ½ Table lamp is made of brown painted brass, giving the lamp the same appearance as the burnished brass lamps of the time – a process that is no longer recommended due to environmental considerations.

Dimensions Ø33 x H45 cm

Materials Top shade: Spun aluminium. Other shades: Mouth-blown white opal glass. Shade holder: Silk matt brown brass. Stand: Silk matt brown brass.

Mounting Cord length 2.5 m, switch on the cord

Weight 2.5 kg

Light source E14

Class Ingress protection IP20. Electric shock protection II w/o ground

PH 3½-2½ Table lamp – White

PH 3½-2½ Table lamp – Red

PH 3½-2½ Table lamp – Yellow

PH 3½-2½ Table lamp – Green

Poul Henningsen

Né à Copenhague, Poul Henningsen avait pour mère la célèbre actrice danoise Agnes Henningsen. Il n’a jamais obtenu son diplôme d’architecte, mais a étudié à l’école technique de Frederiksberg (Danemark) de 1911 à 1914, puis au Technical College de Copenhague (1914-1917).

Il a commencé à pratiquer l'architecture traditionnelle fonctionnaliste, mais au fil des ans, ses intérêts professionnels ont évolué pour se concentrer principalement sur l'éclairage, qui est ce qui le rend le plus célèbre. Il a également étendu son domaine d’activité à des domaines d’écriture, devenant journaliste et auteur. Pendant une courte période au début de la Seconde Guerre mondiale, il a été l’architecte en chef des jardins de Tivoli à Copenhague. Mais comme beaucoup d'autres créatifs, il a été contraint de fuir le Danemark pendant l'occupation allemande, puis est rapidement devenu un élément vital de la colonie danoise d'artistes vivant en Suède.

Sa longue collaboration avec Louis Poulsen a commencé en 1925 et a duré jusqu'à sa mort. À ce jour, Louis Poulsen bénéficie toujours de son génie. Poul Henningsen était également le premier rédacteur en chef du magazine d'entreprise «NYT». Le PDG de Louis Poulsen à l’époque, Sophus Kaastrup-Olsen, a offert le magazine à PH parce qu’il avait été licencié du journal danois pour lequel il travaillait (ses opinions étaient trop radicales).

Le travail de pionnier de Poul Henningsen sur les relations entre les structures lumineuses, les ombres, l’éblouissement et la reproduction des couleurs, comparé au besoin de lumière de l’homme, reste le fondement des théories lumineuses encore pratiquées par Louis Poulsen.